2008
IK BEMIN
 

Een energieke en uitdagende theatervoorstelling waarin Chantal haar eigen teksten combineert met monologen uit de klassieke toneelliteratuur.

Chloé, studente psychologie, gaat in de sportschool op een filosofische zoektocht naar de essentie van verliefd zijn, flirten en verlangen.


Onschuldig, licht, diep,

passioneel, sportief, sexueel, smachtend, schrijnend,

tegenstrijdig, devoot, stil, onstuitbaar

verlangen.


Terwijl ze zich voorbereidt op haar tentamens flirt ze elke dag heviger met haar liefdesobject, de Marokkaanse personal trainer op de sportschool. Al zwetend en hijgend zingt ze een sexy spierlied, brengt een ode aan het zweet en beleeft duizend en één wilde fantasieën in één nacht. Maar wat te doen als verlangen haar te veel wordt en de liefde een fata morgana blijkt?

Als uitgangspunt en inspiratiebron voor deze voorstelling zijn monologen van klassieke heldinnen gebruikt: Julia, Phaedra, Antigonae, Cleopatra.

De monologen worden in het verhaal verweven en waar nodig herschreven vanuit Chloé’s gezichtspunt. Hierdoor ontstaat een mengeling van hedendaags en literair taalgebruik. Alle verhalen spelen zich af in het hoofd van Chloé. De contacten die zij heeft (zus, medestudent en sportman) lijken alleen in haar perceptie van de werkelijkheid te bestaan. Het enige tastbare is de mobile, de laptop en de sportmachine. Droom en werkelijkheid lopen steeds door elkaar. Het land Marokko, waar Chloé zich probeert in te leven in de cultuur van haar geliefde, wordt beleefd als een fata morgana en leent zich uitstekend voor de mengeling van doorgeslagen fantasie en illusoire werkelijkheid. Chloé ontwikkelt zich van slachtoffer van verlangen, van wachtend en smachtend meisje tot onafhankelijke vrouw die de wereld tot haar minnaar verklaart.

Concept, tekst, spel

Chantal Bruinsma


Gitaar

Laurens Joensen


Productie

Liesbeth Brentjens


Licht, techniek

Stijn van Bruggen


Motion Graphics

INproduktie


Flyer ontwerp

Mischa Smit Kleine


Foto

Hester Dekker


Met dank aan:

• Amsterdam Fonds voor de Kunst

• Flashlight

• Adrichem - video opname

1 en 2 oktober 2008 Podium Mozaïek, Amsterdam

over Ik Bemin:


IK BEMIN gaat over verlangen, het bijeenbrengen van uiteenlopende referentiekaders en het beslechten van vooroordelen. Juist de opbouw uit verschillende lagen maakt volgens het Fonds dat de voorstelling origineel is en het gewenste brede publiek kan aanspreken. Het script is bovendien goed uitgewerkt en het projectplan goed onderbouwd. Verder past de thematiek van de voorstelling binnen de programmering van Podium Mozaïek. Het Fonds heeft dan ook vertrouwen in de kwaliteit van dit project en is benieuwd naar de resultaten van deze première.”
Amsterdams Fonds voor de Kunst

“Toen ik de tekst voor "Ik bemin" las was ik aangenaam verrast: deze is gewaagd erotisch en spannend filosofisch tegelijk. De ene keer geestig oppervlakkig dan ineens weer prikkelend diep. Het is duidelijk dat Chantal wat te zeggen heeft, vele onderwerpen en ideeën komen langs zonder docerend te worden. De eerlijkheid waarmee ze zichzelf beziet, de naaktheid van haar karakter en hoe ze zichzelf en de anderen om zich heen analyseert, maakt dat ik zeer benieuwd ben om deze voorstelling te gaan zien.”
Philip Delmaar - Scenarioschrijver van onder andere "Daglicht" en "Lotus”, scenariodocent aan de schrijversvakschool en scriptschool.


Publiek:


“Gefeliciteerd met je prachtige voorstelling.
Ik ben onder de indruk van wat jij allemaal in je mars hebt. Èn, doorgaan met zingen! Je hebt een mooie stem voor luisterliedjes “.


Wat een geweldige prestatie!
Ik was erg onder de indruk van je optreden en de uitwerking van je ideeën. En wat kan je mooi zingen! Heel erg knap, professioneel en talentvol!!!!!!Heb me geen seconde verveeld en ook erg gelachen en hoop zeer dat je doorgaat en meer van jezelf laat horen en zien. Mocht je in de toekomst weer optreden dan hoor ik het graag”.


“Ik moet zeggen dat ik onder de indruk was, van zowel het spel als ook het zingen. Verder erg knap om dit allemaal alleen op te zetten. Zat voldoende snelheid in het stuk zonder dat het oppervlakkig werd”.


“Ik wilde je nog even laten weten dat ik je voorstelling echt heel leuk vond. Je houdt makkelijk de aandacht vast en hebt een erg fijne stem om naar te luisteren, zowel gesproken als gezongen. Ik vond ook de tempowisselingen goed ingezet, zoals de zittende stukjes en de liedjes. Liedjes die je overigens verrassend mooi zingt, HULDE!  Al met al vond ik het dus echt top! ‘’.